Purhabbal aládúcolt pálya, eső és szmog – jön a Kínai Nagydíj
2004 óta rendezik itt a Formula–1-es kínai nagydíjat. Egyébként 2005 óta otthont ad a MotoGP versenyeknek is.
A pálya
A pályát 2004-ben építették meg, kifejezetten a Forma-1-es és MotoGP versenyek kedvéért. A Shanghaitól nem messze található versenyhelyszínt a német Hermann Tilke tervezte. Különlegessége az úgynevezett "csigakanyar", amely a legjobban egy csiga házára emlékeztet minket, amelynek a végére egyre szűkebb a kanyarív. A létesítmény teljes területe: 5,3 km². A pálya teljes körhossza: 5 451 méter. Összesen 14 körből áll, a mindenkori pályacsúcsot Michael Schumacher tartja 1:32,328-as idejével.
Különleges építésmód
Mivel a pálya alapja mocsaras, ezért műanyagokat és poliuretán habot építettek be alá, a szilárdabb talaj érdekében. Az aszfaltcsík mellé megbízható, erős esőfogókat helyeztek a nagyobb felhőszakadások miatt. A pálya vonalát úgy építették, hogy hasonlítson Shanghai kínai nevének kezdőbetűjére: 上海.
Digitális pályabejárás:
Az eső dönthet Shanghajban
Nem lesz sétagalopp a verseny az időjárási viszonyok tekintetében. A legfrissebb előrejelzések szerint ugyanis pénteken, szombaton és vasárnap is esővel kell számolnia a csapatoknak. A hőmérséklet sem lesz túl magas. Nappal 15-20 celsius fok várható, míg éjszaka 9-12 celsius fokot jósolnak az időjósok.
Egy éve történt: Hamilton nyert Vettel előtt
2011-ben szintén a harmadik verseny volt a Kínai Nagydíj. A versenyt április 17-én rendezték meg.
Lewis Hamilton megtörte a jeget és véget vetve Sebastian Vettel, illetve a Red Bull Racing sikersorozatának, megnyerte a szezon harmadik versenyét. A McLaren brit versenyzője három kiállásos stratégiájának köszönhetően tudott felzárkózni a két kiállással futó Vettelre a verseny utolsó köreiben, és a jobb gumitaktikának köszönhetően, különösebb probléma nélkül átvette a vezetést, és győzött.
Mark Webber fantasztikus versenyt futva a harmadik helyen végzett, jóllehet a szombati elrontott időmérő után csak a tizennyolcadik pozícióból várhatta a futam rajtját, ráadásul az első etapjában feltartották, így valamelyest borult a stratégiája.
Jenson Button a negyedik helyre hozta be a másik McLarent, amit a Mercedes német pilótája, Nico Rosberg követett – egyébként mindketten vezették a versenyt egy bizonyos ponton, ugyanis kezdetben remekül taktikáztak.
A verseny izgalmas volt, a gumik ismét feldobták a versenyt, számos előzésnek történt, így összességében elmondható, hogy a Pirelli gyorsan kopó abroncsai és az állítható hátsó szárny ismét kiválóan működött. A pole pozícióból induló Sebastian Vettel egy kicsit beragadt a rajtnál, így a mellőle induló Jenson Button könnyedén elment mellette, miközben a német pilóta kemény csatát vívott Lewis Hamiltonnal, aki szintén lerajtolta, és másodikként jött ki az első kanyarból.
Vettel teljesen magára húzta Nico Rosberget, akivel egymás mellett vette az első kanyarokat, ám a Red Bull versenyzője végül meg tudta tartani harmadik helyét, így a McLaren duója nyomába eredhetett.
A Ferrari párosa helyet cserélt a rajtnál, Felipe Massa még az első kanyar előtt megelőzte Fernando Alonsót. Őket a Force India versenyzői követték Michael Schumacher előtt, aki öt pozíciót lépett előre az első körben. Tíz kör után Button egy másodperccel vezetett Hamilton előtt, akit árnyékként követett a harmadik pozícióban az első két verseny győztese, Vettel.
Rosberg lemaradása már négy másodperc volt a Red Bull németje mögött, ám a két Ferrari teljesen megérkezett mögé, így negyedik pozíciója egy pillanatig sem volt biztonságban, azonban nem kockáztatott, és a tizenkettedik körben kiállt új lágy abroncsokért, ami jó húzásnak bizonyult. A McLareneken is elkezdtek fogyni a gumik, így Vettel esélyt kapott arra, hogy megelőzze Hamiltont, és élt is a lehetőséggel, elment a brit versenyző mellett, majd Buttonnal együtt kiállt a bokszutcába. Buttont azonban megzavarta, hogy a Red Bull is várta Vettelt, és az energiaital-gyárosok szerelőihez állt be, akik azonnal jelezték, hogy hajtson tovább, ám ezzel éppen annyi időt veszített, hogy pozíciót vesztett a világbajnoki címvédővel szemben.
A 2011-es verseny végeredménye:
1. | Lewis Hamilton | GBR | McLaren-Mercedes | P | 1 óra 36:58.226 | 56 | |||||
2. | Sebastian Vettel | GER | Red Bull-Renault | P | + | 5.198 | 56 | ||||
3. | Mark Webber | AUS | Red Bull-Renault | P | + | 7.555 | 56 | ||||
4. | Jenson Button | GBR | McLaren-Mercedes | P | + | 10.000 | 56 | ||||
5. | Nico Rosberg | GER | Mercedes | P | + | 13.448 | 56 | ||||
6. | Felipe Massa | BRA | Ferrari | P | + | 15.840 | 56 | ||||
7. | Fernando Alonso | SPA | Ferrari | P | + | 30.622 | 56 | ||||
8. | Michael Schumacher | GER | Mercedes | P | + | 31.026 | 56 | ||||
9. | Vitalij Petrov | RUS | Renault | P | + | 57.404 | 56 | ||||
10. | Kamui Kobayashi | JAP | Sauber-Ferrari | P | + | 1:03.273 | 56 | ||||
11. | Paul di Resta | GBR | Force India-Merc. | P | + | 1:08.757 | 56 | ||||
12. | Nick Heidfeld | GER | Renault | P | + | 1:12.739 | 56 | ||||
13. | Rubens Barrichello | BRA | Williams-Cosworth | P | + | 1:30.189 | 56 | ||||
14. | Sebastien Buemi | SWZ | Toro Rosso-Ferrari | P | + | 1:30.371 | 56 | ||||
15. | Adrian Sutil | GER | Force India-Merc. | P | + | 1 kör | 55 | ||||
16. | Heikki Kovalainen | FIN | Lotus-Renault | P | + | 1 kör | 55 | ||||
17. | Sergio Pérez | MEX | Sauber-Ferrari | P | + | 1 kör | 55 | ||||
18. | Pastor Maldonado | VEN | Williams-Cosworth | P | + | 1 kör | 55 | ||||
19. | Jarno Trulli | ITA | Lotus-Renault | P | + | 1 kör | 55 | ||||
20. | Jérome D’Ambrosio | BEL | Virgin-Cosworth | P | + | 2 kör | 54 | ||||
21. | Timo Glock | GER | Virgin-Cosworth | P | + | 2 kör | 54 | ||||
22. | Vitantonio Liuzzi | ITA | Hispania-Cosworth | P | + | 2 kör | 54 | ||||
23. | Narain Karthikeyan | IND | Hispania-Cosworth | P | + | 2 kör |
Végezetül egy kis kedvcsináló: